دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز

مرکز آموزشی درمانی کوثر

emam
جهش تولید با مشارکت مردم
17 مهر 1404 سایت قدیم English
bg

 

 شرح وظایف واحد بهداشت محیط

 

 

 

شرح وظایف :

-تعهد به خط مشی بیمارستان و تلاش در راستای تحقق اهداف سازمانی

-رعایت قوانین و مقررات اداری/انضباطی بیمارستان

-هماهنگی و اقدام در جهت تشکیل کمیته بهداشت و کنترل عفونت بیمارستان و شرکت فعال در آن و پیگیری مصوبه های مربوطه

-تهیه و تدوین مطالب آموزشی و تشکیل جلسات آموزشی مرتبط با بهداشت محیط و بهداشت عمومی برای کارکنان رده های مختلف

-نظارت و مداخله در عقد قراردادهای خدماتی بیمارستان و مطالبه کارت معاینه پزشکی، کارت معاینه کارگری و گواهینامه آموزش بهداشت عمومیپرسنل مشمول قانون

-بررسی وضعیت آب مورد مصرف بیمارستان (شبکه عمومی،خصوصی) و تشکیل پرونده مربوط به آن

-کنترل بهداشت آب مصرفی از نظر کمی و کیفی و انجام آزمایشات دوره ای میکروبی و شیمیایی و کلرسنجی با استناد به دستورالعمل ها، استانداردها و شرایط موجود

-نظارت،بررسی و کنترل بهداشتی بر کلیه مراحل مختلف جمع آوری،تفکیک،انتقال،نگهداری موقت و دفع زباله های بیمارستانی و نیز جلوگیری از فروش و بازیافت زباله های بیمارستانی

-نظارت و کنترل بهداشتی بر نحوه دفع فاضلاب بیمارستان و در صورت وجود معضل، ارائه پیشنهادهای اجرایی مناسب

-نمونه برداری از پساب خروجی سیستم تصفیه فاضلاب برابر دستورالعمل های اعلام شده (درصورت وجود تصفیه خانه) بمنظور بررسی کیفیت پالایش فاضلاب

-کنترل حشرات و جوندگان با اولویت بهسازی محیط، دفع بهداشتی زباله و در صورت نیاز، استفاده اصولی از روش های شیمیایی و نیز جلوگیری از فعالیت شرکت های سمپاشی غیر مجاز 

-نظارت و مداخله در تهیه و کاربرد مواد گندزدا و پاک کننده بیمارستان

-اقدام لازم در تهیه البسه و ملزومات مورد نیاز در سمپاشی و ضدعفونی (روپوش-کلاه-دستکش_ماسک-چکمه و...) و تدارک سموم و مواد گندزدا و دیگر تجهیزات و وسایل

مورد استفاده در سمپاشی و ضدعفونی با هماهنگی مسئولین بیمارستان

-بررسی وضعیت فنی و بهداشتی سیستم تهویه مطبوع در بیمارستان (گرمایش،سرمایش) و پیگیری در جهت رفع مشکلات احتمالی موجود 

-پیگیری و اقدام در زمینه مسائل بهداشتی و حفاظتی بخش پرتوهای یونساز با کمک مسئول فیزیک بهداشت ذیربط

-نظارت فنی و بهداشتی مستمر بر نحوه کار آشپزخانه، شامل:

 

  • شرایط بهداشت محیطی آشپزخانه،وضعیت سردخانه،انبار نگهداری مواد غذایی،سرویسهای بهداشتی،بهداشت فردی کارکنان،اطاق استراحت کارکنان،شستشو و
  • ضدعفونی ظروف،شستشو و ضدعفونی سبزیجات خام مورد استفاده، وضعیت بهداسشتی مواد غذایی آماده طبخ وسایل و ظروف مورد استفاده و ....
  • نظارت و هماهنگی لازم  در زنجیره تهیه، طبخ و توزیع مواد غذایی با همکاری کارشناس تغذیه به منظور اطمینان از سلامت توزیع و مصرف غذا
  • نظارت و کنترل دائم بر امور مربوطه به رختشویخانه و رعایت کلیه نکات ایمنی و بهداشتی از نظر تفکیک البسه عفونی از غیر عفونی در هنگام شستشو و استفاده از
  • دستگاه های شوینده اتوماتیک و مواد پاک کننده مناسب و نهایتا ضدعفونی و اطوکشی البسه بخش عفونی و آلوده(توضیحا در کاربرد مواد ضدعفونی کننده بایستی
  • دقت لازم در انتخاب نوع آن و میزان مجاز بعمل آید تا خرابی دستگاه ها و البسه را سبب نشود.)
  • ارتباط مستمر با معاونت های بهداشت و درمان در هماهنگ کردن فعالیتهای اجرایی و دستورالعملها و اقدامات نظارتی در بیمارستان
  • ارتباط مستمر با معاونت های بهداشت و درمان در هماهنگ کردن فعالیتهای اجرایی و دستورالعملها و اقدامات نظارتی در بیمارستان
  • ثبت و ضبط اقدامات و مکاتبات اداری و تشکیل بایگانی درست و منظم به نحوی که روند فعالیتها و پیگیری امور بدین طریق کاملا قابل دسترسی و مشهود باشد.(مستندسازی)
  • نظارت بر ایمنی و مشارکت فعال در کاهش سوانح و صدمات داخل بیمارستان از جمله پوشش پنجره ها، وسایل اطفاء حریق و سیستم های هشداردهنده، مهار
  • کپسول های طبی و....
  • ارائه راهکارهای بهسازی بعنوان اصولی ترین روش کنترل ناقلین
  • انجام امور محوله در شرایط خاص مانند کنترل همه گیری و نیز مقابله با بحران و بلایا
  • فرهنگ سازی و جلوگیری از استعمال دخانیات در فضاهای بسته و عمومی بیمارستان
  • بطور کلی نظارت و کنترل لازم بهداشتی بر کلیه بخش ها- همکاری و هماهنگی با مدیران و مسئولین قسمتهای مختلف در حیطه شغلی و وظایف سازمانی تعیین شده

 

 

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: